Køretøj

Vi har valgt Portfolio-metoden til at vurdere resultaterne af komplekse øvelser.

Porteføljen bør bestå af følgende komponenter:

Opgaveformular

1.1. Beskrivelse af opgaven (den bestemt opgave vil blive givet af lærer)

1.2. procedure; liste over værktøjer; tidsplanlægning

1.3. Beskrivelse og beregning af materiale (reservedele, væsker, lille materiale) i henhold til opgavernes krav

1.4. sikkerhed, sikkerhed og miljø

Registrering af arbejdsproces (Logbog, dagbog, blog, dokumentation (tids bevis, liste over aktiviteter, fotos, tegninger, videoer osv.))

Præsentation af portefølje (inkl. selvevaluering og konklusioner) (i partnerlande, hvor det er muligt)

Evaluering, feedback fra underviser/tutor, konklusion

Skabelon til Opgaveformular

For at udføre opgaven skal du følge trinene:

Opgavernes kompleksitet ligger i følgende:

Der er tre hovedprocesser i et vedligeholdelses- og reparationsfirma (arbejde udført af en tekniker), som bidrager til at sikre den funktionelle ydeevne af motorkøretøjer: vedligeholdelse, diagnostik og reparationer.

Her har opgaver været systematiseret i henhold til samlingen af et motorkøretøj, der kræver vedligeholdelse, diagnostik eller reparationer:

 

Motor

Transmission

Styre udstyr og chassis

Elektrisk udstyr og komfort systemer

Klimaanlæg

 

Tilknytningen i komplekse øvelser er kendskabet til disse enheders formål, layout og driftsprincipper og dermed af motorkøretøjet som helhed samt teknologier, der anvendes til vedligeholdelse, diagnostik og reparation.

Kompleksiteten i øvelser skabes enten horisontalt – læreren har opgaver til vedligeholdelse, diagnostik og reparation af en motor – eller vertikalt – motoren, transmissionen, styreapparatet og chassis, elektrisk udstyr og komfort systemer, og klimaanlæg apparater er diagnosticeret i en øvelse (alle eller nogle af dem). Læreren vil også tage stilling til omfanget af den komplekse øvelse (om Vedligeholdelsesprocessen omfatter motoren og transmissionen eller hele motorkøretøjet).

Den resulterende matrix system gør det muligt for studerende og læreren at have et overblik over de kompetencer, der allerede er erhvervet, og dem, der kræver yderligere arbejde. Det komplekse motion matrix system giver også mulighed for at arbejde med prøve øvelser, da det er umuligt at dække alle mulige motorkøretøj fejl, afvigelser fra normal funktionel ydeevne, og skiftende vedligeholdelseskrav i læringsprocessen, efterhånden som teknologien udvikler sig hurtigt, og der er meget store mængder af motorkøretøjer forsamlinger og detaljer.

Læreren vil vælge en passende øvelse for at opnå læringsresultater eller foretage tilpasninger til øvelsen ved hjælp af et eksempel, der er baseret på det motorkøretøj, der i øjeblikket er i arbejde. Når der indføres tilpassede øvelser i øvelsesdatabasen, vil den komplekse øvelse som helhed vil Udvikle.

Bestået kompetencer vurderes sammen med faglige og centrale kompetencer (matrixoversigten over læringsresultater og vurderingskriterier).

D – Køretøjsdiagnostik M – Vedligeholdelse af køretøjer R – Reparation af køretøjer
Motor Motordiagnose

D-EN

Motorservice           M-EN Engine reparation R-EN
Transmission Transmission diagnostik D-TR Transmission service M-TR Transmission reparation               R-TR
Styretøj og chassis Styretøj og chassis diagnostik     

D-CC

Styretøj og chassis service

M-CC

Styretøj og chassis reparation

R-CC

Elektrisk udstyr og komfort systemer Elektrisk udstyr og komfortsystem diagnostik

D-EC

Elektrisk udstyr og komfortsystemer service

M-EC

Elektrisk udstyr og komfortsystemer reparation

R-EC

Klimaanlæg Klimaanlæg diagnostik

D-AC

Klimaanlæg service

M-AC

Klimaanlæg reparation R-AC

 

Komplekse opgaver:

D – køretøjsdiagnostik (herunder 5 opgaver-motor, kraftoverføring, kontrol og chassis, elektrisk udstyr og komfort systemer, klimaanlæg)

M – vedligeholdelse af køretøjet (herunder 5 opgaver – motor, kraftoverføring, kontrol og chassis, elektrisk udstyr og komfort systemer, klimaanlæg)

R – reparation af køretøjer (herunder 5 opgaver – motor, kraftoverføring, kontrol og chassis, elektrisk udstyr og komfort systemer, klimaanlæg)

Eller:

EN – motor (herunder 3 opgaver – diagnostik, service, reparation)

TR – Power transmission (herunder 3 opgaver – diagnostik, service og reparation)

CC – Styrtøj og chassis (herunder 3 opgaver – diagnostik, service og reparation)

EC – elektrisk udstyr og komfort systemer (herunder 3 opgaver – diagnostik, service, reparation)

AC – klimaanlæg (herunder 3 opgaver – diagnostik, service, reparation)

 

Opgaver præsenteres i separate undersider:

D-EN Motordiagnostik

M-EN Motorservice

R-EN Engine reparation

D-TR Transmission diagnostik

M-TR Transmission service

R-TR Transmission reparation

D-CC Styretøj og chassis diagnostik

M-CC Styretøj og chassis service

R-CC Styretøj og chassis reparation

D-EC Elektrisk udstyr og komfortsystem diagnostik

M-EC Elektrisk udstyr og komfortsystemer service

R-EC Elektrisk udstyr og komfortsystemer reparation

D-AC Klimaanlæg diagnostik

M-AC Klimaanlæg service

R-AC Klimaanlæg reparation

 

De fælles læringsresultater for disse enheder er:

  • Den studerende har et overblik over arbejdet på workshoppen
  • Den studerende kan forberede sig på at udføre service og reparation ved brug af manualer og reparationsmanualer
  • Den studerende kan udføre hverdagsopgaver i samarbejde med kolleger
  • Kursisten kan udføre de nødvendige faglige opgaver
  • Den studerende kan arbejde miljøbevidst
  • Den studerende kan demonstrere en grundlæggende forståelse af iværksætteri,
  • Den studerende kan forklare viden om teknologisk udvikling og innovation
  • Den studerende kan gennemføre en professionel kommunikation
  • Den studerende kan lave en selvanalysere og udarbejde videreuddannelse plan for ham/hende selv

 

Registrering af arbejdet:

Der er flere måder, du kan optage dit arbejde på. Det afhænger af de systemer og digitale platforme, der anvendes i din skole, aftalerne med din lærer eller tutor osv. Du kan bruge http://www.weebly.com, http://www.wordpress.com osv. som er gratis sites for at skabe din egen hjemmeside, blog eller butik.

 

Advertisements
EQVET project is funded by:
EQVET project will continue the work of the STEVTA project (2012-2014) in the fields of construction and vehicle
%d bloggers like this: